De ideale saunagang

Ben jij een liefhebber van warmte en sta je op het punt om een dagje te gaan genieten van de sauna? Lees dan vooraf deze tips voor een ideale saunagang. Met deze tips weet je zeker dat je optimaal zult genieten van een heerlijke dag vol warmte en ontspanning.

9 tips voor de ideale saunagang

1. In verband met de hygiëne is het belangrijk dat je schoon aan de saunagang begint. Maak daarom vooraf gebruik van de douches. Het is aan te raden om te beginnen met een lauwwarme douche.

2. Droog je vervolgens goed af zodat je huid de hete saunalucht beter kan toelaten. Wanneer je de sauna betreedt met een vochtig lichaam, gaat dit het gewenste effect van de sauna tegen.

3. Om je lichaam voor te bereiden op de warme temperaturen is het belangrijk dat je eerst gebruik maakt van een voetenbad. Maak hier ongeveer 10 minuten gebruik van.

4. Nu ben je klaar voor de sauna. Kies een sauna waar jij je het prettigst bij voelt en maak de eerste keer niet langer dan 15 minuten gebruik van de sauna.

5. Kan je goed tegen hitte? Dan kan je bovenin de sauna gaan liggen. Denk er wel om dat je voordat je de sauna verlaat eerst 2 minuten rechtop gaat zitten. Op deze manier kan je lichaam wennen aan de verticale houding.

6. Om de warmte af te voeren uit het lichaam raden wij je aan om 5 tot 15 minuten door te brengen in de buitenlucht.

7. Spoel je lichaam vervolgens af met koud water. Gebruik bijvoorbeeld de douche of een dompelbad. Let op: begin bij je voeten en werk langzaam omhoog richting je hart. Voor mensen met hartklachten of een hoge bloeddruk raden wij af om gebruik te maken van het dompelbad.

8. Sluit je saunagang af met een warm voetenbad. Zo komt je lichaam langzaam weer op een aangename temperatuur. Begin je tijdens het voetenbad weer te zweten? Herhaal dan de vorige stap.

9. Drink tot slot voldoende water tussen de saunagangen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie